Nu har du kigget tallene igennem og du har besluttet at det er værd at kigge på at bruge Pinterest til din virksomhed. God beslutning! Jeg er sikker på at det nok skal komme dig til gode!

Men nu kommer det næste så – hvordan kommer man overhovedet igang? Det har jeg lavet en lille guide til her:

Lav dig en Pinterest erhvervs konto – det koster ikke noget.

For at udnytte de fordele der er ved Pinterest som erhvervs-pinner, skal du lave dig en erhvervs konto. Du kan konvertere din personlige konto, hvis du har sådan en, men med mindre du ligner din ideelle kunde 100%, vil jeg anbefale dig at starte en ny konto hos Pinterest. Det kan du gøre på https://business.pinterest.com/da. Du skal huske, at profilnavnet også er søgbart, så i stedet for eksempelvis “Malene Fuglsig” er det en ide at skrive: “Malene Fuglsig | Pinterest ekspert |digital strateg | hjælp til online synlighed”.

Der er nogle forskellige kombinationer, du kan overveje. Du kan oprette dig som [Firmanavn][Keywords] eller [Firmanavn][Dit Navn] [Keywords] Eller [Dit Navn] [Keywords]. – kort sagt: lav det navn, der passer bedst til dig og din virksomhed.

Som det næste punkt, når du opretter dig, skal du vælge noget, der interesserer dig. Her er det godt at vælge nogle emner, som du forventer, at du som forretning vil have materiale om. Og igen: noget som din ideelle kunde vil være interesseret i. Følg instrukserne som Pinterest giver dig – det er lige ud af landevejen.

Rediger din profil.

Tillykke – du har nu en Pinterest erhvervs-konto. Når du har oprettet din konto, har du muligheden for at redigere i din profil. Det gør du ved at trykke på de tre prikker oppe i højre hjørne. Her har du muligheden for at trykke på indstillinger.

Hvis du gør det kommer du ind, hvor du kan ændre dit profilbillede. Det bedste for din profil er, at du har et billede med ansigter på, på din profil. Det kan være et billede af dig, eller af et hold af mennesker, der sammen skaber det, I præsenterer på Pinterest.

Undersøgelser viser at folk responderer bedst på profiler med et billede af et andet menneske. Alternativt kan du have et firma-logo som profilbillede.

Det er også her du kan ændre det “handle” du får, altså det navn der står bagefter www.pinterest.dk/#dethererdithandle#. Vælg noget, der er simpelt at dele.

Du har også mulighed for at skabe en kort beskrivelse af din virksomhed, den er også søgbar. Det er derfor vigtigt, at du tænker over hvilke søgeord, du gerne vil findes på. Du kan tilføje et link til noget her, det kan være en email liste eller andet. Overvej at forkort dette link, da du kun har begrænset plads at sælge dig selv på.

Valider din hjemmeside

Det er en god ide at forbinde din hjemmeside til Pinterest. Det gør du i din profil sektion. Her du kan tilføje din hjemmeside og trykke på valider. Du vil så blive bragt videre til en side, som giver dig en kode, som du skal indsætte i din header på din hjemmeside. Følg instruktionerne fra Pinterest her.

Hvis du ikke har tid til at rode med det selv, sætter jeg gerne din Pinterest konto op til succes! 

Det er vigtigt, at du får valideret din hjemmeside, da det giver dig adgang til Pinterest analytics for din hjemmeside, og dermed får du en ide om hvad der virker og hvad der ikke gør.

Du skal også have aktiveret “rich pins”. Rich pins er en måde, hvorpå Pinterest giver noget mere værdi til dine pins. Det er en måde, Pinterest kan trække noget mere information ud fra sin hjemmeside og ind i Pinterest feeded. Pinterest har en guide til at få aktiveret rich pins her.

Gør din hjemmeside klar til pinterest.

Nu hvor du aktivt gør noget for at blive set på Pinterest, er det en god ide, hvis du hjælper dine læsere med at gemme dine gode artikler/sider på Pinterest. Det kan du gøre ved at tilføje en Pinterest knap på dine billeder. Der er forskellige plugins der kan løse den opgave. Jeg forslår at du bruger den du allerede har installeret til at dele på facebook/instagram/twitter. Bare tilføj Pinterest også.

Hvis du har yderligere spørgsmål er du altid velkommen til at kontakte mig.